niedziela, 17 kwietnia 2016

Komunikacja na Malcie - Malta Public Transport

W tym wpisie chciałbym Wam przybliżyć to w jaki sposób można poruszać się po Malcie, przy pomocy tamtejszej komunikacji autobusowej/ komunikacji miejskiej, która to jest rozciągnięta na niemalże całą wyspę oraz na wyspę Gozo. Może "miejska" brzmi trochę dziwnie, bo transport dotyczy przecież tych dwóch wysp, a nie tylko stolicy czy innych wybranych miast. Będę zamiennie stosować oba wyrażenia: komunikacja autobusowa, komunikacja miejska, dlatego że chodzi o to samo - o transport publiczny na Malcie, który to zapewnia Malta Public Transport


1. Zakup, ceny i rodzaje biletów 

Zakup biletu/biletów nie powinien stanowić żadnego problemu, nawet jeśli dopiero co się przyleciało na Maltę. W ogólnej części przylotów, znajduje się stanowisko Malta Public Transport, w którym to można nabyć bilet. Oprócz tego bilety dostępne są również u kierowców i to głównie właśnie u nich kupuje się bilety. Poniższego podziału w rzeczywistości nie ma, ale na potrzeby tego wpisu moim zdaniem jest on wskazany, aby wszystko, a przynajmniej większość z informacji, które chciałbym przekazać były w miarę zrozumiałe. 

Bilety krótkookresowe: bilet kupiony u kierowcy, wydawany w formie przypominającej paragon, ważny przez  2 godziny, upoważnia do przesiadki. 

Cena biletu: w sezonie zimowym 1,5 €, w letnim (od czerwca do połowy października): 2 , linie nocne: 3 €*

Bilety należy zachować do kontroli ! (raz się zdarzyła)

Bilety długookresowe/ wieloprzejazdowe:  tego typu bilety można kupić przede wszystkim w punktach komunikacji miejskiej, oraz w niektórych kioskach, sklepach - po prostu tam, gdzie jest oznakowanie, że "tu możesz kupić tallinja card". Biletem długookresowym/ wieloprzejazdowym jest specjalna, plastikowa karta - tallinja card. Przy każdym wejściu do autobusu, należy ją zbliżyć do czytnika, umieszczonego obok kierowcy, tak aby mógł on skontrolować czy karta jest ważna. Początkowo karta ta jednoznacznie kojarzyła mi się ze stolicą Estonii - Tallinnem, choć przecież w rzeczywistości oprócz podobieństwa w nazwach, nic więcej wspólnego nie miała :) 

Rodzaje kart: 

Tallinja card 12 Single Journeys - karta na 12 przejazdów w dzień/ jeśli w nocy to już tylko  6 przejazdów.

Cena karty: 15 €* 

Tallinja card Explore Unlimited travel for 7 days - karta 7-dniowa, bez limitu na ilość przejazdów.

Cena karty: dorośli 21 , dzieci 15 €*


Jeśli chodzi o mnie to zdecydowałem się na zakup tej pierwszej karty - na 12 przejazdów. Wiedziałem, że jeśli chcę trochę pozwiedzać wyspę to jeżdżenie na biletach kupowanych u kierowcy nie ma sensu - wyszłoby zdecydowanie drożej. Nie ukrywam, że i tak pod koniec pobytu na Malcie np. w drodze na lotnisko, musiałem już kupić bilet u kierowcy, bo na karcie skończyły się przejazdy. Jednak jej zakup był dobrą decyzją. Dla osób, które planują naprawdę dużo jeździć - zdecydowanie polecam kartę z nielimitowanymi przejazdami przez 7 dni. 

2. Przystanki, rozkłady jazdy

Przystanki są dość częste. Zwłaszcza jeśli mowa o miastach, a tym bardziej tych turystycznych. Są dobrze oznakowane i chyba trudno ich nie zauważyć. Na każdym z nich znajduje się jego nazwa i wykaz kursujących linii. 


Rozkłady jazdy są raczej przejrzyste, czytelne. Zawierają godziny kursowania, a także wykaz przystanków - ale tylko tych istotniejszych. Na przystanku dobrze jest pojawić się z 10 minut przed planowaną godziną odjazdu. Autobusy różnie jeżdżą. Niektóre mogą być 15 minut wcześniej, a czasem potrafią się spóźniać po 20 minut. Cierpliwość jest bardzo ważna. Przykładowy wygląd rozkładu na poniższym zdjęciu.  


Aby autobus zatrzymał się na przystanku, a nie "wesoło" go minął należy absolutnie to zasygnalizować ! Zarówno wtedy jak chcemy wsiąść do autobusu jak i z niego wysiąść (wówczas należy wcisnąć przycisk STOP i powoli kierować się do wyjścia) !

Warto przedstawić jeszcze jeden scenariusz. Czekacie na autobus na przystanku, zażądaliście/zasygnalizowaliście, aby się zatrzymał, a ten pojechał dalej nawet na chwilę nie zwalniając. Co to oznacza ? 

a) autobus był pełny - jeśli wszystkie miejsca siedzące są zajęte i przejście także, kierowca się nie zatrzyma (kilkukrotnie tak się zdarzyło)

b) kierowca ma zły humor - przecież i tak może być, ludzka rzecz... ;)  (raz się zdarzyło) 

c) za późno zażądaliście zatrzymania - jeśli widać autobus na horyzoncie to lepiej zacząć sygnalizować 
(nigdy się nie zdarzyło) 

d) stoicie blisko przystanku..., ale nie na przystanku :) (nigdy się nie zdarzyło)

3. Linie autobusowe, dworzec Valletta 

Linii autobusowych jest całe mnóstwo. Począwszy od dziennych przez nocne, aż po lotniskowe. Linie lotniskowe to X1, X2, X3, X4. Dużo linii łączy Vallettę z innymi częściami wyspy. Zatem dotarcie do stolicy nie powinno być trudne. Szczegółowe informacje o konkretnych liniach i ich trasach na stronie komunikacji miejskiej


Skoro wspomniałem Vallettę to trzeba dodać, że znajduje się w niej swego rodzaju dworzec autobusowy. Podzielony jest on na 3 strefy - A, B i C. Z poszczególnych stref, odjeżdżają konkretne autobusy. Na początku trudno było się połapać co, skąd i dokąd jedzie, ale za drugim czy trzecim razem niemal wszystko było jasne. A przynajmniej to co mnie interesowało. 


Ułatwieniem są takie plakaty, tu akurat zdjęcie z "nocnych wojaży".


4. Autobusy 

Maltańskie autobusy jak i cała komunikacja autobusowa to współcześnie kompletnie co innego niż naście lat temu. Na próżno można liczyć na to, że na przystanek podjedzie taki autobus, jak któryś z poniższego zdjęcia. 


Takich już właściwie nie ma. Podobno można je zobaczyć w jakimś muzeum czy ewentualnie odbyć specjalną wycieczkę. W każdym razie to już przeszłość. Powyższe zdjęcie jest zdjęciem zdjęcia, które znalazłem w swoim albumie. Był to jeszcze czas, gdy liczyło się z każdą klatką, a potem wywoływało zdjęcia. Rok 2002 lub 2003. Obecnie można jeszcze kupić jako pamiątkę taki model autobusu. Choć i ten jest z tamtego pobytu na Malcie. 

 

Przyznam szczerze, że gdybym gdzieś zauważył to z chęcią bym kupił obecny model autobusu. Ale za bardzo nie rzucił mi się nigdzie w oczy. Jeszcze raz dla porównania współczesny autobus - zdjęcie otwierające i zamykające ten wpis.


Podsumowując komunikacja autobusowa na Malcie moim zdaniem jest dość dobra, sprawna, czytelna. Jej niewątpliwym plusem jest to, że obejmuje swoim zasięgiem niemalże całą wyspę. Oprócz tego także wyspę Gozo. W związku z tym bilet czy karta kupiona na Malcie jest ważna także na Gozo. Minusami może być to, że niektóre autobusy kursują dość rzadko i potrafią być przepełnione oraz to, że rozkład jazdy dość często nie jest przestrzegany. Mam nadzieje, że powyższe informacje okażą się dla Was pomocne zwłaszcza jeśli będąc na Malcie postanowicie skorzystać z transportu publicznego.

Ponadto u Karola z Kołem Się Toczy, znajdziecie ciekawe miejsca na Malcie i Gozo, do których można dotrzeć między innymi właśnie transportem publicznym. 

Będąc w podróży korzystacie z miejscowej komunikacji ? Mieliście okazję jeździć maltańskimi autobusami ? Może macie jakieś pytania związane z komunikacją miejską na Malcie lub sugestie, które można by było dopisać ?

Z maltańskich wpisów mogliście już przeczytać: 






*podane informacje aktualne na luty/marzec 2016 

15 komentarzy :

  1. Moja córka właśnie sprawdza to na własnej skórze ;)) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Malta ostatnio bardzo popularna :)
    Pozdrawiam serdecznie!
    Ps. Choć mam teraz mało czasu, staram sie zaglądać, choć nie zawsze skomentuję - wybacz! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Troche skomplikowany system biletowy, dziwne tez ze w nocy sa one drozsze :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziwne? W wielu polskich miastach też nocne linie są droższe :)

      Usuń
  4. Niedługo się tam wybieram, więc bardzo przydatny wpis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się. Udanej podróży :)

      Usuń
  5. Po Malcie - już jakieś 9 lat temu - poruszałam się autobusami i w sumie transport był ok. Raz zdarzyło mi się zabłądzić, ale nie na poważnie. :) Ale zgadzam się - dobrze przyjść na przystanek wcześniej - czasami rezultat to pół godziny czekania, a czasami o wiele mniej... Co mnie jeszcze zaciekawiło, to fakt, że jeździ się tam po lewej stronie (Malta to była kolonia Wielkiej Brytanii). No i - oczywiście - czerwone, angielskie skrzynki pocztowe (chyba jeszcze są?). Dobry artykuł i bardzo fajne zdjęcie starych autobusów - gdy byłam tam w 2007 jeszcze chyba jakiś taki rodzynek się trafił. Szkoda, że już nie jeżdżą...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, w Valletcie czerwonych skrzynek i budek telefonicznych nie brakuje. Natomiast już w innych częściach wyspy są nazwijmy to... współczesne, nie nawiązujące do Wielkiej Brytanii :)

      Usuń
  6. w sumie to bardzo mi się podoba, że na całej wyspie obowiązuje jedna firma transportowa, o ileż łatwiej dzięki temu coś zaplanować, wyliczyć, ogarnąć. w czerwcu czeka mnie wyprawa i też planujemy zwiedzać okolice autobusami mam więc nadzieję, że zbyt często nie będę trafiała na przepełnione autobusy :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Podoba mi się bilet wieloprzejazdowy. W większości miast, kiedy zatrzymuję się na dłużej, kupię bilet okresowy, żeby móc sobie śmigać bez przeszkód, kiedy tylko potrzebuję :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Transport okej, chociaż jak się stoi w upale, a autobus nie przyjeżdża przez ponad godzinę (dingli cliffs), to można się cierpliwości na nowo nauczyć :)

    OdpowiedzUsuń
  9. A czy ta karte za 21 Eur mozna kupic gdzies w okolicy lotniska?? Wybieram sie za 2 tygodnie:) Z gory dzieki za info!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak najbardziej. W strefie przylotów znajduje się punkt Malta Public Transport i to właśnie tam można kupić różne bilety :)

      Usuń

Dziękujemy za odwiedziny i komentarz, zapraszamy do obserwowania. Jeżeli komentujesz jako "Anonimowy" podpisz się proszę, żebym wiedział jak mam do Ciebie się zwracać. Jednocześnie informujemy, że odwiedzamy komentujących. Nie ma potrzeby zostawiania adresu strony.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Printfriendly